Tuesday 15 November 2011

Framsteg

Idag intervjuade jag två journalister och en redaktör på en statlig tidning som heter Daily News. Kom till redaktionen i tron om att jag och directorn bara skulle snacka lite och boka tid för intervju. Blev inslängd i det hela med orden 'Okey, you interview me now, I have 30 minutes'. Ställd mot vägen slog jag upp min dator med min intervjuguide (som jag för övrigt trodde skulle ta 1 timme att utföra), och satte igång. Därefter intervjuade jag två journalister. Tror att jag fick tillräckligt med info för att kunna analysera materialet.

Efteråt åkte jag till Daily Mirror som är en privatägd tidning med tidernas yngsta, kvinnliga chefredaktör. Hon heter Champika Liyanaarachchi och var en trevlig prick med mycket intressant att säga. Redaktionen skiljde sig från Daily News, den var mycket modernare, med tjusiga datorer och många journalister. Daily News är speciellt. Redaktionen ligger i Lake House Groups lokaler, en rätt pompös byggnad, och i entrén möts du av ett enormt plakat med president Rajapaksas anlete på. Där magin händer, själva redaktionen, bestod av ett rätt litet rum, simpelt som en katolsk fattigbarnskola, men förstås utrustad med ett gäng datorer.

Just nu sitter jag på SLPI, pressinstitutet, och ska snart på möte med Free Media Movement.

1 comment: