Wednesday 14 December 2011

Rapport från en succéanalytiker

Nu vankas viktig inlämning! Ska skicka in ett utkast på min uppsats till min handledare som ska avgöra huruvida jag ska få lägga fram den i januari eller ej. Jag måste få göra det, orkar inte ha något hängande över huvudet hela vårterminen, framtill nästa uppsatsframläggning i slutet av maj. Kruxet är att min analys till största del finns i handskriven form. Har drygt hundra sidor transkriptioner i vilka jag har färgkodat ämnen, numrerat kategorier och kluddat kommentarer i. Vid sidan av har jag ett anteckningsblock där jag skriver ner mönster, attityder och åsikter. Och så räknar jag hur många informanter som tycker vad. Känns väldigt medeltida ärligt talat. Trodde att studier i det nya årtusendet skulle vara mer datoriserat (=enklare). Tänker mig ett dataprogram där man kan kategorisera stycken och meningar och sen klumpa ihop varje kategori för sig själv. Och så ska man förstås kunna göra ordsök, associations- och metafor-sök, numreringar, koncentreringar och skriva i marginalen. Tänker patentera min idé asap! Världens studenter och forskare kommer hylla mig, ja, kanske kommer till och med en staty resas ute i Frescati!

Och just det, Puss har fått kattungar! De är skitsöta, men varje gång jag ska gå och fota dem så ligger kattmamma Puss där och vaktar. Hon ser inte glad ut. Väldigt ocharmig moderskänsla hos den kattan.

1 comment:

  1. Det låter onekligen rörigt, jobbigt och sannerligen medeltida. Uppfinn dataprogrammet asap så att jag inte behöver hålla på sådär när det är dags för mig att skriva uppsatser.

    Och börja lägg upp lite bilder. På dig själv, kissekatterna, dina röriga papper, stället du köper mat på. Ja allt!

    ReplyDelete