Thursday 1 December 2011

Konst och Katt

Häromdagen följde jag med tanten jag bor hos på vernissage. Det var ett virrvarr av olika tavlor. Etablerade lanka-konstnärer ställde ut ett par tavlor var, och där var allt från ambitiöst färgsplash, elefanter och landsortsfolk, dagiskonst och kubism. Min favorit var ett foto på en man med påse över huvudet, och tanten gillade den nakne mannen i en annans famn.


Flum var också ett återkommande tema, som i tavlan här:


Tanten var upprörd över att det inte bjöds på vin på vernissagen, hon är väldigt förtjust i den drycken. Men enbart i minidoser. Senast hon hade bjudning serverades vin shotsglas på fot.

I veckan bodde ett fransk-nyzeeländskt par på guesthouses. De hade räddat en kattunge liten som en mus från ond bråd gatudöd. Den hade smugit runt mitt på en övertrafikerad busstation där elaka barn sparkade och kastade grus på den. Men nu ska den adopteras och flytta till rivieran, lyckans ost. Katten fick namnet Suerte, som fransyskan förklarade betydde löök. Vaddå lök, tänkte jag. Varför ska den lille parveln vara tvungen att kallas lök? Efter några minuters vidare konversation förstod jag att det hela rörde sig om tur, fransyskan sa ju luck på engelska, inte lök på svenska. Det är inte alla dar stjärnan lyser klart.

No comments:

Post a Comment